Friday, August 28, 2009

Malam Yang Tenang

Saat maghrib menjengah tiba.., tanpa menyempat2 aku terburu-buru ke meja makan untuk menyegerakan mengisi perut yang sememangnya tidak sabar2 untuk dikenyangkan (aku baca doa bukak posa la.. x lupa g aih..). Alhamdulillah... Terima kasih atas nikmat kekenyangan yang kau anugerahkan ini. Syukran jazeelan ya Allah... Tengah hari di kala mata sarat sementara azan Zohor dilaungkan..., aku berjanji dengan Nisah untuk kembali terawih berjemaah di masjid kolej setelah 5 hari aku berterawih di dalam bilik. Kononnya masjid jauh.. Tapi tadi..,, tiba juga aku di masjid, alhamdulillah... Mendengar alunan bacaan zikir yang syahdu daripada suara yang merdu memuji Allah.. Allahuakbar.... Indahnya.. Kenapa aku buta selama 5 hari yang lalu?? Alunan yang menyentuh hati..., mencairkan noda2 hitam yang bertitik di dalam hati (InsyaALLAH...). Dapat dirasakan ketenangan menjalar ke segenap hati. Dulu..... Saat baru mengenal apa itu puasa dan bulan Ramadhan..., dapat dirasakan jarum jam, saat, dan minit seakan sukar untuk berganjak... Tapi kini..., Ramadhan seakan2 cepat berlalu meninggalkan aku. Terbit juga keinsafan yang sudah agak lama tidak mengetuk pintu hati.. Gembiranya... Kerana Allah masih sayangkan aku. Terpilih untuk mengabdikan diri kepada-NYA. Semoga hati yang keras ini diubah dengan kasih sayang Allah terhadapku yang tidak bertepi.. Itu pintaku... Semoga Ramadhan ini kau limpahkan juga kepada insan2 yang menyayangiku dan mengasihiku.. Benarkan kami menghuni jannah-MU di sana. Aamin..

No comments:

Post a Comment