Thursday, July 23, 2009

g-i-m-i-k, gimik

Aku nampak Ustazah Farhah dengan spek short-sightedness yang banyak power beliau terletak kemas di atas hidung beliau.. Menampakkan mata sepet ustazah yang mengajar aku subjek Hadith.. Walaupun dia kecik (dari aku laa), aku gabra syiot... Hari ni aku nak kena presentation ngan grup mbe aku... Mood ustazah susah aku nak jangka kadang kita nampak okey.., tapi sebaliknya.. Kita kata dia x bad mud..., dia bad mud.. Camana nih?? Lagi satu..., kalaw dia wat lawak, dia x gelak.. (macam mama aku jugak.. same version). Muka ustazah direct muka ketat.. Susah gak nak nampak dia senyum.. So.., sapa x ketaq kan.. Aku bleyh bayang dia tanya macam2 soalan yang memungkinkan kami 3 orang x bleyh jawab.. Peluh dingin dapat kurasa.. Tapi aku wat dono jew.. Kang x pasai btraboq apa aku nak present kat ustazah. Aku teringat pesan dia.. "Saya nak kamu semua presentation guna Bahasa Arab.." Dia cakap steady ja.. Kami yang dok uh ah uh ah telan ayaq lioq. Gulp! X pa.. Cabaran (konon untuk sedapkan hati).
Tok3. Penuh sopan si Muna ketuk pintu bilik ustazah.. Lalu kami pun masuk ke bilik beliau.. Masa nak present.., aku la yang 1st.. Membacakan 1 hadith bab khiso lul fitrah. Muka ustazah Farhah penuh dengan keseriousan beliau.. Sreyat gak darah aku.. Tapi kita kan steady... Wat x taw..... Meneruskan presentation aku.. Muka ustazah penuh garang.. KAH3. Angan2 ja rupanya... Ustazah Farhah rileks ja. Dan cengey pun. Duduk di atas kerusi beliau dengan penuh steady. Menampakkan muka chinese-look beliau tersenyum masa kami present.. X lokek dengan ilmnu tambahan dari dia kami terima.. Punya la bangang aku dok bayang nak kena torture ngan ustazah aku.. Mana taw.. Takut2 presentation kena reject. Rupanya dak pun... Happening ja time present.. Penat otak aku bersangka macam2.. Ustazah Farhah memang mencabar kredibiliti (ayat x bleyh blah) aku.. Haha. Dia cakap present lam arabic language.. Ropenye lam bhs Melayu. Arab tu sikit sangat..
Aku cuma nak habaq..., bila kena present lam arab.. memang ketaq gak (sket2) sebab baca baris lintang pukang.. Punya jerih Ust. Mud ajaq cara i'rob time dok 4 Mawaddah dulu.. X.... pandai2. Hadoi... Nak kena ngaji Form 4 balik aku lau cni..
Ustazah.... Tengok la.. Kau cabar aku ya.. Suh present lam bahasa arab.. Nanti akan aku jadi lecturer macam dikau wahai Ustazah Farhah Zaidar binti Ramli.. InsyaALLAH..
Bila aku pikiaq.., kenapa dia cabar kami macam tu?? Aku rasa dan aku taw kenapa... Sebab dia nak suruh kami mahir lam Arab. Bidang kami 99% bahasa arab maa.. Bangang la kalawa baca kitab arab x paham maksud.. Lu pikir la sendiri.. And 1 more..., Arabic Language is Lughatul Jannah da... ~Beres..

No comments:

Post a Comment